عنوان محصول: فایل رایگان روش شناسي ابن خلدون: رهيافتي تاريخي- اجتماعي براي مطالعات تطبيقي در حوزه آموزش و پرورش
فایل رایگان روش شناسي ابن خلدون: رهيافتي تاريخي- اجتماعي براي مطالعات تطبيقي در حوزه آموزش و پرورش
بخشی از متن فایل رایگان روش شناسي ابن خلدون: رهيافتي تاريخي- اجتماعي براي مطالعات تطبيقي در حوزه آموزش و پرورش :
سال انتشار : 1394
تعداد صفحات : 29
هدف اصلی این پژوهش, بررسی روش شناسی ابن خلدون در مطالعه واقعیت های تاریخی و استنتاج دلالت هایی برای آموزش و پرورش تطبیقی می باشد. برای دستیابی به این هدف از روش پژوهش تحلیلی-استنتاجی بهره گرفته شد. ابن خلدون به عنوان یک تاریخ نویس مسلمان توانست با بهره گیری از روش شناسی خاص, روش بدیعی را برای بیان تاریخ ارایه کند تا جایی که برخی او را بنیان گذار فلسفه تاریخ دانسته اند. او در کتاب اصلی خودش یعنی مقدمه , روش شناسی خود را بیان می کند. روش تطبیقی پایه اساسی کتاب مقدمه است. به طورکلی می توان گفت او با استفاده از جامع نگری و تفکر سیستمی, وقایع و رویدادهای منفک و مستقل را در ارتباط با هم مورد بررسی قرار داده است تا بتواند آنها را در بستر فرهنگی, سیاسی و اجتماعی تفسیر و سرانجام اصولی را استنتاج کند. در آموزش و پرورش تطبیقی, سه روش از کار ابن خلدون شامل روش مشاهده ای, مقایسه ای و تاریخی استخراج و توضیح داده شده است.