عنوان محصول: فایل رایگان مفهوم خلوت و چگونگي تحقق آن در زيست-جهان خانه ايراني مطالعه تطبيقي آن در خانه ايراني ماقبل مدرن و خانه مدرن ايراني
فایل رایگان مفهوم خلوت و چگونگي تحقق آن در زيست-جهان خانه ايراني مطالعه تطبيقي آن در خانه ايراني ماقبل مدرن و خانه مدرن ايراني
بخشی از متن فایل رایگان مفهوم خلوت و چگونگي تحقق آن در زيست-جهان خانه ايراني مطالعه تطبيقي آن در خانه ايراني ماقبل مدرن و خانه مدرن ايراني :
سال انتشار : 1396
تعداد صفحات : 13
خلوت به معنای فرآیندی که طی آن انسان به تنظیم حوزه رابطه خود با دیگران و تجربه خویشت ننگری نایل می شود بیش از هر مکان دیگری در خانه مجال بروز می یابد. این مقوله و تحقق پذیری آن در زیست-جهان خانه در این مقاله مورد بررسی و چالش قرار م یگیرد.این پرسش مطرح است که آیا شناسایی و ترسیم مدل های متعدد از نیاز انسان به خلوت, به تامین همه جانبه آن در محیط خانهایرانی - به خصوص در دوره معاصر - منتهی شده است هدف تحقیق ارزیابی نحوه و میزان تامین خلوت در خانه پیشامدرن و مدرن ایرانی برای بازشناسی الگوی تحقق آن در هر یک از اینخانه هاست. این تحقیق با رویکردی کیفی و بر اساس روش تفسیری- تاریخی, تحقق طیف خلوت را در دو گروه خانه های پیشامدرن و مدرن ایرانی مورد ارزیابی قرار داده است. فرضیه محوری این تحقیق آن است که عدم توجه به ماهیت طیف گونه خلوت در طراحی فضاهایزیستی و به خصوص خانه , سبب شده است تا در بسیاری از موارد این فضاها با عطف به تنها یک وجه از این مفهوم سامان یابند. خلوت فردی و خلوت جمعی در دو سوی طیف خلوت و دو وجه هم تراز از یک ماهی تاند و ضروری است توامان برای تحققخلوت بهینه مورد توجه قرار گیرند. اولوی تبخشی به هر یک از این سطوح یا نادیده گرفتن هر کدام, می تواند به آسیب های روانی یا اجتماعی بیانجامد و فضای خانه را به محیطی ناکارآمد در تامین نیازهای ساکنان تبدیل کند. بر اساس نتایج حاصله, در بسیاری از موارد برخورد تک بعدی و یک جانبه با ماهیت طیف گونه خلوت در هر یک از این دو گروه خانه ها,به حذف بخشی از قلمروها منجر شده است. همین امر سبب شده است تا هویت فردی و هویت جمعی ساکنان خانه, هر کدام در یک گروه از این خان هها مجال بیشتری برای بروز بیابند؛ لذا جهت تامین همه جانبه نیازها و ایجاد تعادل میان این دو, توجه همه جانبه به طیف خلوت و اهتمام به تحقق همه وجوه آن, م یتواند به عنوان رویکرد فراگیر مورد توجه قرار گیرد.