عنوان محصول: فایل رایگان تاثير مهارت هاي سواد اطلاعاتي بر خودکارآمدي دانشجويان دانشگاه بيرجند
فایل رایگان تاثير مهارت هاي سواد اطلاعاتي بر خودکارآمدي دانشجويان دانشگاه بيرجند
بخشی از متن فایل رایگان تاثير مهارت هاي سواد اطلاعاتي بر خودکارآمدي دانشجويان دانشگاه بيرجند :
تعداد صفحات : 26
هدف: هدف بررسی میزان تاثیر مهارت های سواد اطلاعاتی بر باور خودکارآمدی دانشجویان دانشگاه بیرجند است. روش: روش پژوهش پیمایشی است و ابزار گردآوری اطلاعات, پرسشنامه شامل 51 سوال بسته و در سه قسمت است. جامعه آماری شامل دانشجویان مشغول به تحصیل در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاه بیرجند و مجموعا 3635 نفر بودند که به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبتی, 350 نفر به عنوان نمونه تعیین شدند. یافته ها: ارتباط مثبت و قوی میان سطوح مهارت های سواد اطلاعاتی و باور خودکارآمدی دانشجویان وجود داشت. ابعاد مکان یابی, دسترسی به اطلاعات و ارزیابی اطلاعات بر مولفه خودکارآمدی تاثیرگذار بود. میانگین باور خودکارآمدی دانشجویان زن بالاتر از میانگین مربوط به دانشجویان مرد و میانگین باور خودکارآمدی حاصل از سواد اطلاعاتی دانشجویان کارشناسی ارشد بالاتر از دانشجویان کارشناسی بود. بین خودکارآمدی حاصل از سواد اطلاعاتی دانشجویان حوزه های تحصیلی مختلف تفاوت معناداری وجود داشت و میانگین حوزه علوم انسانی بالاتر بود. بین مهارت های سواد اطلاعاتی دانشجویان با کسب خودکارآمدی آن ها رابطه معنا داری وجود داشت و به ترتیب ابعاد مکان یابی اطلاعات و ارزیابی اطلاعات بیش ترین تاثیر و همچنین بعد به کارگیری اطلاعات کمترین تاثیر را بر ابعاد خودکارآمدی داشتند. نتایج می تواند در بها دادن به سواد اطلاعاتی دانشجویان در دانشگاه مورد توجه کتابداران و اساتید قرار گیرد.