عنوان محصول: فایل رایگان بررسي رابطه سرمايه فرهنگي با ميزان کاربست راهبردهاي مطالعه و يادگيري دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي گرگان
فایل رایگان بررسي رابطه سرمايه فرهنگي با ميزان کاربست راهبردهاي مطالعه و يادگيري دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي گرگان
بخشی از متن فایل رایگان بررسي رابطه سرمايه فرهنگي با ميزان کاربست راهبردهاي مطالعه و يادگيري دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي گرگان :
سال انتشار : 1393
تعداد صفحات : 14
بوردیو معتقد است که ساختار طبقاتی جوامع پیشرفته را تنها اقتصاد تعیین نمیکند, بلکه علاوه بر اقتصاد یا سرمایه اقتصادی, برای تحلیل طبقات در این جوامع باید سرمایه اجتماعی و فرهنگی را نیز مد نظر قرار داد. سرمایه فرهنگی از نظر بوردیو عبارت از شناخت و ادراک فرهنگ و هنرهای متعالی, داشتن ذایقه خوب و شیوه های عمل متناسب است. هدف این پژوهش, بررسی رابطه بین سرمایه فرهنگی و راهبردهای مطالعه و یادگیری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گرگان است. روش ها روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است که به صورت پیمایشی انجام گرفته است. جامعه تحقیق دانشجویان دختر و پسر سال دوم تا چهارم در رشته های پیراپزشکی, بهداشت, پرستاری و مامایی, پزشکی و دندانپزشکی شاغل به تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی گرگان به تعداد 765 نفر میباشد که 262 نفر از آنان بر اساس جدول کرجسی - مورگان به عنوان حجم نمونه و به روش تصادفی طبقهای انتخاب شدند. جهت اندازه گیری متغیرهای تحقیق از دو پرسشنامه راهبردهای مطالعه و یادگیری وین اشتاین ( 1987 ) و پرسشنامه سرمایه فرهنگی استفاده شد. به منظور بررسی وجود ارتباط و نیز میزان آن بین متغیرها ازآزمون همبستگی و جهت پیشبینی متغیر وابسته از طریق متغیرهای مستقل از رگرسیون چندگانه به کمک نرم افزار SPSS16 استفاده گردید. یافته ها نتایج نشان دادند که رابطه معناداری بین سرمایه فرهنگی و راهبردهای مطالعه و یادگیری وجود دارد, همچنین رابطه معناداری بین سرمایه فرهنگی نهادینه شده و مولفه های اشتیاق و خود نظم دهی وجود دارد, به عبارت دیگر هر چقدر سرمایه نهادینه شده دانشجویان افزایش می یابد, اشتیاق و خودنظم دهی دانشجویان نیز نسبت به بکارگیری راهبردهای مطالعه و یادگیری افزایش پیدا میکند, بنابراین دانشجویانی که کیفیت محیط خانواده هایشان از نظر فرهنگی بالاتر است, میزان کاربست راهبردهای مطالعه و یادگیری نیز در آنان بیشتر میباشد. ولی رابطه معناداری بین سرمایه فرهنگی نهادینه شده و مولفه مهارت وجود ندارد. بین سرمایه فرهنگی تجسم یافته و هر سه مولفه راهبردهای مطالعه و یادگیری (مهارت, اشتیاق و خودنظم دهی) رابطه معنادار وجود دارد . همچنین سرمایه فرهنگی عینیت یافته تنها با مولفه اشتیاق رابطه مستقیم و معناداری دارد, بدین معنی که هرچه میزان مصرف کالای فرهنگی در دانشجویان افزایش می یابد, میزان اشتیاق درونی دانشجویان در بکارگیری راهبردهای مطالعه و یادگیری نیز افزایش می یابد. نتیجه گیر : ی نتایج تحقیق نشان دادند که بین سرمایه فرهنگی و مولفه های راهبردهای مطالعه و یادگیری رابطه مثبت و معناداری وجود دارد, بدین معنی که هر چه زمینه های خانوادگی, طبقه اجتماعی, سرمایه گذاری های گوناگون و تعهدات نسبت به تعلیم و تربیت دانشجویان افزایش می یابد, میزان کاربست راهبردهای مطالعه و یادگیری نیز در آنان افزایش پیدا میکند