عنوان محصول: فایل رایگان مقايسه تفکر انتقادي در دانشجويان سال اول و آخر کارشناسي اطاق عمل و هوشبري دانشگاه علوم پزشکي بيرجند در سال 1390
فایل رایگان مقايسه تفکر انتقادي در دانشجويان سال اول و آخر کارشناسي اطاق عمل و هوشبري دانشگاه علوم پزشکي بيرجند در سال 1390
بخشی از متن فایل رایگان مقايسه تفکر انتقادي در دانشجويان سال اول و آخر کارشناسي اطاق عمل و هوشبري دانشگاه علوم پزشکي بيرجند در سال 1390 :
سال انتشار : 1393
تعداد صفحات : 10
مقدمه و هدف: پرورش قوه استدلال, استنباط و قضاوت مقصد اصلی تعلیم و تربیت است. آموزش مهارتهای تفکر انتقادی می بایست اولویت اصلی در برنامه ریزی های آموزش باشد. آموزش تفکر انتقادی میتواند منجر به افزایش یادگیری, کسب مهارتهای حل مسیله, تصمیمگیری و خلاقیت گردد, دانشجویانی که تفکر خلاق و انتقادی دارند, کمتر به قضاوت و نتیجهگیریهای غلط تیوریکی میپردازند بلکه بیشتر سعی میکنند بر روی موضوعات بالینی متمرکز گردند که میتواند خلا میان آموزش نظریه و بالین را کاهش دهد. مطالعه حاضر باهدف مقایسه توانایی تفکر انتقادی دانشجویان سال اول و آخر کارشناسی رشتههای هوشبری و اتاق عمل انجام شد.روش ها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی - مقایسه ای است. جمعیت مورد مطالعه را دانشجویان اتاق عمل و هوشبری دانشکده پیراپزشکی بیرجند و فردوس تشکیل میدادند که به روش در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ی استاندارد کالیفرنیا فرم ب بود و دارای 34 سوال چندگزینهای با یک پاسخ صحیح در 5 بعد مهارتهای شناختی تفکر انتقادی شامل تحلیل, استنباط, ارزشیابی, استدلال استقرایی, استدلال قیاسی بود.یافته ها: ,ز 120 دانشجوی مورد مطالعه %38/2 رشته هوشبری و %61/8 رشته اتاق عمل بودند. %60/8 در دانشکده پیراپزشکی بیرجند و %39/2 در دانشکده فردوس مشغول به تحصیل بودند. %25 مطالعه غیردرسی نداشتند. میانگین نمرات کل تفکر انتقادی دانشجویان ترم اول و آخر رشته هوشبری و اتاق عمل معنی دار نبود اما میانگین نمره حیطه های استدلال قیاسی و استدلال استقرایی بین دانشجویان ترم اول و آخر از نظر آماری معنیدار بود. میانگین نمره مهارت های تفکر انتقادی بین گروهی که مطالعات غیردرسی داشته با گروهی که مطالعه نداشتند در بخش تجزیه و تحلیل معنی دارد .(P<0/05) نتیجه گیری: با توجه به پایین بودن نمره مهارت های تفکر انتقادی دانشجویان سال آخر, بایستی نسبت به نهادینه سازی تفکر انتقادی خصوصا در شرایط بالینی, برنامه ریزی شود.